ThingsCon organiseert voor het eerst een zomereditie; Ontwerpen voor de Physical Twin; wat is de echte waarde in ons meer dan virtuele leven?
[English version below]
Internet of Things is onderhand overal, zichtbaar en onzichtbaar; we leven in een steeds meer verbonden realiteit. We zien dit evolueren naar nieuwe uitersten, zoals de discussies over Web3, de metaverse, en digitale tweelingen. Op ThingsCon willen we dit discours uitbreiden naar meer begrip over wat echt/werkelijk is en wat virtueel/werkelijk is. 10 juni komt de ThingsCon community na twee online edities weer in levenden lijve bijeen in Rotterdam om de laatste inzichten uit te wisselen en deze nieuwe realiteit te markeren.
Sinds 2014 organiseert de Nederlandse afdeling van ThingsCon een jaarlijks evenement om de ontwerpers, makers en onderzoekers van &’internet of things’ toepassingen en producten bij elkaar te brengen. Daarbij is sinds jaar en dag de kritische blik op de impact van de technologie een centraal onderwerp. Net als de unieke mix van beroepspraktijk en onderzoek en educatie. Het evenement vindt altijd begin december plaats, maar na twee online edities door de Covid-lockdowns heeft het team besloten een extra zomereditie te maken zodat de community elkaar weer kan ontmoeten.
Deze zomereditie is korter dan normaal - een avond en een dag - maar verder vergelijkbaar met eerdere edities. De mix van inspirerende sprekers uit de community en voor de community brengt veel energie en inspiratie los. Dit jaar is daarbij een thema gekozen die een blik in de nabije toekomst geeft in de geest van ThingsCon: de physical twin.
We leven ons leven voor een belangrijk deel in een digitale wereld. En de grote techspelers zijn druk om ons nog verder onder te dompelen in virtuele werelden; de metaverse. Onze steden krijgen een digital twin en tegelijkertijd veranderen eigendomsverhoudingen in het Web3. We vragen onze deze editie af wat dat betekent voor de fysieke contactpunten met deze virtuele wereld. Wordt de waarde niet voor een belangrijk deel ervaren in de fysieke omgeving? Moeten we niet ook weer een physical twin maken van ons digitale virtuele leven? Is dat waar het internet of things nu eigenlijk voor staat?
Keynotes, sessies en meer
We hebben twee keynote sprekers uitgenodigd de verschillende aspecten hiervan uitlichten:
- Justyna Zubrycka is ontwerper bij Teenage Engineering, het Zweedse bedrijf dat bekend staat om de bijzondere ontwerpen van digitale muziekspelers. Ze zal specifiek ingaan op de ontwerpkeuzes bij een van de laatste producten: de OB-4. Deze speaker maakt op verschillende manieren digitale muziek tastbaar. De mogelijkheden van digitale muziek worden op een unieke toegankelijke manier ontsloten.
- Kris Vanherle is een van de oprichters van ‘citizen science’ project Telraam waarmee burgers via een simpel aan te brengen meetinstrument de verkeersbewegingen kan tellen. Kris zal inzoomen op hoe het product tot stand is gekomen, met specifieke aandacht voor welke aanpak is gekozen met betrekking tot privacy tijdens het ontwikkelingsproces.
Het programma legt weer veel nadruk op de interactieve sessies en workshops. De verschillende gezichtspunten komen hierin aan de orde. Veel aandacht is er daarbij in de toepasbaarheid van technologieën als AI en robotisering. Wat zijn de ontwerpvragen, wat betekent identiteit en zeggenschap. Zoals altijd is dit ook vooral energieke sessies.
Enkele van de sessies:
- Conversations with Robots; Alexa, why is your voice female?
- Agency of intelligent urban things, envisioned the near future public spaces with autonomous
operating agents
- Immersive cities, what will be the impact on smart & social cities
- Punk bots, understand our biases and norms as designers
- Animistc design; How Much Human is Too Much?
- Vsual coding for creative AI; realtime machine learning
- Disposable identities & trust; a decentralised approach to building trust online
- Future collider; o-create future signs and billboards through fieldwork and extrapolation
Naast de sessies en sprekers hebben we de gebruikelijk expositie met een mix van interessante projecten en studentenwerk. Op donderdag trappen we het af met een speciale avond voor community met eten en het maken van funky robots.
Nieuwe locatie
ThingsCon Summer Edition 2022 zal weer plaatsvinden in Rotterdam. Dit keer in het hart van makersdistrict M4H in het afgelopen jaar geopende locatie Keilepand, een prachtige en passende plek voor ThingsCon.
Meer informatie:
https://thingscon.org/conference-2022/
Registreer nu met 25% korting door gebruik te maken van code: TC2022-25p
ThingsCon organizes a summer edition for the first time; Designing for the physical twin; what is the real value in our more than virtual lives?
IoT has a fluid state now; as we live and interact in an increasingly connected reality. We also see this evolving into new extremes, such as the discussions about Web3, the metaverse, and digital twins. At ThingsCon we feel the need to extend this discourse into understanding more about what is the real//real and what is virtual//real. 9 & 10 June the ThingsCon will meet again in person after two online editions in Rotterdam to exchange the latest insights and mark this new reality.
Since 2014, the Dutch chapter of ThingsCon has organized an annual event to bring together the designers, creators, and researchers of &’internet of things’ applications and products. For years, a critical look at the impact of technology has been a central topic. Just like the unique mix of practitioners and researchers and education. The event usually takes place in early December, but after two online editions due to Covid lockdowns, the team decided to create an extra summer edition so that the community can meet again.
Introducing the physical twin
This summer edition is shorter than usual - an evening and a day - but otherwise similar to previous editions. The mix of inspiring speakers from the community for the community brings a lot of energy and inspiration. This year a theme was chosen that gives a glimpse into the near future in the spirit of ThingsCon: the physical twin.
We live our lives largely in a digital world. And the big tech players are busy immersing us even further in virtual worlds; the metaverse. Our cities are getting a digital twin and at the same time ownership is changing in the Web3. We ask ourselves this edition what that means for the physical contact points with this virtual world. Isn&’t value largely experienced in the physical environment? Shouldn’t we also make another physical twin of our digital virtual lives? Is that what the Internet of Things actually stands for? How will perceptions and experiences shift within these spaces, or at the edge of these spaces, and in the transitions in-between? And what level of ethics and morality – or regulation – will preside, govern and guide?
In this edition of ThingsCon we would like to dive deep into this no-man’s-land of reality and existence. Inspired from the viewpoint of tangible objects in the physical world. Objects and spaces may evolve to become the physical twins of our virtual life.
Keynotes, sessions and more
We invited two keynote speakers to highlight different aspects of this:
-Justyna Zubrycka is a designer at Teenage Engineering, the Swedish company known for its unusual designs of digital music players. She will specifically discuss the design choices for one of its latest products: the OB-4. This speaker makes digital music tangible in several ways. The possibilities of digital music are unlocked in a uniquely accessible way.
-Kris Vanherle is one of the founders of the 'citizen science’ project Telraam, which allows citizens to count traffic movements by means of a simple measurement instrument. Kris will zoom in on how the product came to be, with a specific focus on which approach was taken regarding privacy during the development process.
The program puts a lot of emphasis on interactive sessions and workshops. The different points of view are discussed. Much attention is paid to the applicability of technologies such as AI and robotization. What are the design questions, what do identity and control mean? As always, these are also mostly energetic sessions.
Some of the sessions:
- Conversations with Robots; Alexa, why is your voice female?
- Agency of Intelligent Urban Things, envisioned the near future public spaces with
autonomous operating agents
- Immersive Cities, what will be the impact on smart & social cities
- Punk bots, understand our biases and norms as designers
- Animistic design; How Much Human is Too Much?
- Visual coding for creative AI" real-time machine learning
- Disposable identities & trust; a decentralized approach to building trust online
- Future collider"; o-create future signs and billboards through fieldwork and extrapolation
- More to be announced
In addition to the sessions and speakers, we have the usual exhibition with a mix of interesting projects and student work. On Thursday we kick things off with a special evening for the community with food and making funky robots.
New venue
ThingsCon Summer Edition 2022 will again take place in Rotterdam. This time in the heart of makers district M4H in the location Keilepand that opened last year, a beautiful and fitting place for ThingsCon.
More information:
https://thingscon.org/conference-2022/
Register now with 25% discount by using code: TC2022-25p